Behöver du reparera dina däck?
Vi förstår att du alltid vill köra med säkra däck. Kolla med MECA ifall vi kan laga ett däck som fått punktering!
Går det att reparera ett däck?
Om du fått punktering på ett däck kan det fortfarande lagas. Det beror mycket på var du fått punkteringen. Om däcket har tillräckligt med luft, kör bilen till en MECA-verkstad så får de avgöra om det kan lagas eller måste bytas ut.
- Punktering på slitbanan kan ibland lagas.
Om skadan sitter på slitbanan kan det gå att reparera däcket, så länge punkteringen inte är för stor. Om luften pyser ut långsamt är det ändå en fråga om tid innan däcket är helt tomt. Det kan vara riskfyllt att köra omkring med ett däck som har för lågt tryck. Du får heller inte köra med ett platt däck, då kan hela däckstrukturen skadas. Det är viktigt att du tar bort däcket för att kontrollera att det inte tagit skada av att ha körts med lågt tryck. Ta bilen till en MECA-verkstad så hjälper vi dig.
- Punktering på sidan kan sällan lagas.
När du fått punktering på däckets sida finns det en stor risk att hela däckets struktur gått sönder.
- Punktering på skulderområdet kan inte lagas.
Har du fått en skada här måste däcket bytas ut.
Vad kostar det att laga en punktering?
När du bokar en däckreparation online hos MECA får du en offert av verkstaden. När verkstaden sett däcket får du en exakt kostnad om det går att laga däcket.
Hur reparerar man ett däck?
Om ett däck kan repareras finns det tre olika sätt, varav endast ett är att rekommendera. På MECA lagar vi alltid ditt däck säkert – om det går att reparera.
- Laga med plugg
Detta är det bästa sättet att laga ett punkterat däck, och bör alltid ske av en fackman på en bilverkstad. Däcket tas isär så att insidan kan undersökas. Hålet täcks igen med en plugg från insidan. Pluggen limmas sedan för maximal tätning.
- Laga med veke
Här repareras däcket genom att en veke förs in i hålet. Detta är inte att rekommendera, då man inte vet ifall insidan av däcket har skadats.
- Laga med lapp
Tänk dig hur man ofta lagar innerslangen på ett cykeldäck. Detta är inte optimalt för ett bildäck, lappen tätar insidan men inte utrymmet mellan slitbanan och det inre gummit. Då kan vatten tränga in och orsaka större skada så att däcket t o m kan explodera.
Kan ett reparationskit med skum laga en punktering?
Många nya bilar har inte reservdäck, istället lagar du en punktering tillfälligt med skum. Det gör att däcket håller tillräckligt länge för att du ska kunna ta bilen till verkstaden för ett däckbyte. Tänk på att skum i däcket är en tillfällig lösning, och du bör inte köra för länge med skumlagningen. Du bör inte heller köra för fort, inte över 80 km/h.
Måste jag byta ett däck som lagats med skum?
Du bör alltid ta bilen till en verkstad om du lagat ett däck med tillfällig skumlösning. På MECA kontrollerar vi hur skadat däcket är och om du måste byta ut det.
Vid varje bilservice kollar vi dina däck
När du bokar en bilservice hos MECA kontrollerar vi skicket på däcken. Vi kollar att mönsterdjupet är ok, ifall däcken har några skador eller ojämnt slitage. Genom att serva bilen regelbundet kan du vara säker på att dina däck är i bra skick. Dessutom ingår en assistansförsäkring i ett år vid service. En extra trygghet ifall du skulle få punktering!
Vad är ett godkänt däck?
Ett godkänt sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Det är dock för lågt om vägen är våt med ökad risk för vattenplaning. Du bör aldrig köra på sommardäck som har mindre mönsterdjup än 3 mm. Ett vinterdäck måste ha minst 3 mm mönsterdjup.
Vi tänker på tryggheten
Hos MECA ska du känna dig trygg med alla våra garantier och certifieringar vi har. Här kan du läsa mer om våra trygghetsfaktorer.